topp bilde 4 topp bilde 5 topp bilde 1
jernbanelogo ny2

 facebookKontakt    Søk    Bli medlem    Lenker   Ny adresse?

Nyheter

Stor innsats for å få løs SJs togsett på Malmbanan

- 30.03.2017
40 mann fra LKAB er engasjert i arbeide med å få løs SJs togsett som stått fast i en stor fokkskavel mellom Katterjåkk og Vassijaure siden 26 mars. 
Les mer

Togstopp i 6 dager på Ofotbanen-Malmbanen

- 28.03.2017
Det dårlige været og SJs nattog 93 som kjørte fast søndag ettermiddag den 23 mars stopper togtrafikken mellom Narvik og Kiruna. Først lørdag er det ventet at trafikken komme igang.
Les mer

SJs nattåg Narvik-Luleå/Stockholm fast i snødrive

- 27.03.2017
SJs nattog 93 kjørte seg fast i en snødrive ved Riksgrensen Hp søndag ettermiddag. De siste passasjerene evakuert ved midnatt.
Les mer

Togristingen kan i verste fall gi redusert hastighet helt til august

- 27.03.2017
Vet fremdeles ikke hvorfor toget rister – men håper svenskenes løsning kan hjelpe på problemet.
Les mer

Disse skal konkurrere med NSB om halve Jernbane-Norge

- 27.03.2017
NSB får knallhard kamp om å få kjøre jernbane i Norge i 2018. Her er plusser og minuser for utfordrerne som trekkes frem - og for NSB.
Les mer

- En gledens dag for Nord-Norge

- 24.03.2017
Publisert 24.03.2017 av Kristian Skjellum AasRegjeringen vil utrede Nord-Norgebanen fra Fauske via Narvik til Tromsø. Det ble klart på en pressekonferanse i Tromsø fredag 24. mars. En ny bane vil ha en lengde på rundt 500 kilometer, og gi...
Les mer

Ny utredning av Nord-Norgebanen

- 24.03.2017
Regjeringspartiene og støttepartiene Venstre og KrF kunne fredag presentere det som kan vise seg å bli en banebrytende nyhet for forlengning av jernbanen nordover fra Fauske til Narvik og Tromsø.
Les mer

Skanska vant Follobane-søksmål: Får over 300 millioner

- 22.03.2017
Et italiensk selskap fikk en millionkontrakt for å bygge ut deler av Follobanen. Anbudet var billigst, men hadde vesentlige mangler, mener Oslo tingrett.
Les mer

Ønsker én time reisetid med tog mellom Trondheim og Steinkjer

- 22.03.2017
Administrasjonen i det nye Trøndelag la i dag frem forslaget til det nye fylkets samferdselsstrategi. Hovedsatsingen er tog med én time reisetid mellom Trondheim og Steinkjer innen 2030.
Les mer

Arbeider på Rørosbanen og Sørlandsbanen i helgen

- 22.03.2017
Helgen 25-26. mars skal det foregå arbeider på Oslo S, Rørosbanen og Sørlandsbanen. Den lengste stengningen varer i 39 timer på Rørosbanen mellom Hamar og Løten.
Les mer

Busstakst for periodekort Bergen-Arna

- 22.03.2017
I løpet av april blir det innført busstakst for periodekort med tog Bergen-Arna. Det er klart etter forhandlingar mellom Hordaland fylkeskommune og NSB.
Les mer

Avsporet togsett på Ski stasjon sperrer Østre linje

- 22.03.2017
Et tog som har sporet av ved driftsbanegården på Ski stasjon sperrer utkjøringen til Østfoldbanens Østre linje og forårsaker forsinkelser og innstillinger.
Les mer

Slutt på bruk av konduktørenes billett-tang ved NSB

- 22.03.2017
NSBs konduktører vil fra månedsskiftet mars-april ikke lenger stemple papirbilletter med tangtrykker. I stedet skal papirbilletter ved behov merkes med en vanlig kulepenn.

Slik vil han drive norske tog

- 21.03.2017
Svenske Statens Järnvägar vil levere anbud på drift av Sørlandsbanen og en rekke andre norske togstrekninger, og tar med seg erfaring fra konkurranse i Sverige.
Les mer

Ingen bønn for trikk til Bærum

- 18.03.2017
Trikkelinje 13 krysser i dag bygrensen. Fylkespolitikerne godtar at den bare skal gå i Oslo
Les mer

Nye jernbaner skaper nye reisemønster

- 17.03.2017
 Det skriver svenske miljøpartister i en artikkel i den svenske utgaven av Dagens Industri. 
Les mer

Fra bil og fly
web barn-i-bil bw
web fly-tar-av bw
web mindre-av-dette bw
web trailer bw

For Jernbane (FJ) er en landsdekkende medlemsorganisasjon som på fritt grunnlag virker for at jernbanen skal utføre en betydelig større del av transportarbeidet i Norge og mellom Norge og utlandet . FJ legger vekt på jernbanen som ryggraden i et effektivt, sikkert og bærekraftig transportsystem.

Vi er også opptatt av bybaner (T-bane og trikk) og av gode overgangsmuligheter.

Vi ønsker å være et korrektiv til politikere, myndigheter og selskaper ved blant annet å kommentere deres planer og utspill.

Gjennom informasjon, debatt, og egne saker vil vi øke forståelsen for jernbanens fortrinn som transportmiddel. Vi utgir tidsskriftet "For Jernbane" med fire nummer pr år.

Meld deg inn! Våre medlemmer gjør det mulig for oss å holde et våkent øye på norsk samferdselspolitikk.
Til bane
web barn-på-tog bevegelsesfrihet
web høyfartstog
linje 4 ved storo
web gods-dovrebanen-ljo

Annonsører/samarbeids-partnere:


fsj logo
epf new site logo (2)
 klimavalgalliansen logo
backontrack
  Copyright 2008 © For Jernbane. All Rights Reserved. Logg inn